Sabtu, 13 Jun 2020

Wawasan 2020, jgn was-was

Sewaktu bersekolah rendah, aku mulamendengar tentang wawasan 2020. Aku  mengira usiaku mencecah 43 tahun pada waktu itu. Aku membayangkan rupa tahun 2020, namun kebanyakkannya berdasarkan imaginasi orang lain hehe..menerusi pembacaanku.
Akhirnya tahun 2020 tiba jua, separuh agaknya wawasan tercapai, selebihnya 2020 penuh dgn kejutan.

POLITIK
Awal tahun lagi politik negara dah bergolak. Kerajaan Pakatan Harapan (PH) yg menumbangkan gergasi BN mula menunjukkan tanda2 retak. Aku tak nak ulas lanjut pasal politik ni sebab aku pun kurang arif tentangnya. Sampai satu peringkat, aku pun tak tahu nak percaya kat siapa. 

EKONOMI
Bahagian ni paling sedih rasanya. Penghujung 2019 dah terdengar pasal satu virus baru yg bermula Di wilayah Wuhan di China. Rasanya masa tu semua orang pun tak ambil endah sangat pasal virus ni. Rupanya diluar jangkaan ramai orang ( kecuali bijak pandai yg terlibat secara langsung dalam bidang ni), virus ni menjadi pandemik dan melumpuhkan seluruh dunia. Bermula dgn sekatan masuk pelancong asing, industri pelancongan (dan tentunya penerbangan) lumpuh dan seterusnya hampir seluruh sektor ekonomi (kecuali essential services) ekoran pengenaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Yg ini saya akan ulas dlm tajuk khas. Ironinya, tahun 2020 ialah Tahun Melawat Malaysia 😅

SOSIAL
Awal tahun 2020, sesi persekolahan bermula dan yg merisaukan cikgu2 pada awalnya ialah penularan virus influenza. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan